Eind november verschijnt het boek De onbevreesde organisatie, van Harvard hoogleraar Amy Edmondson. Lijkt me een mooi Sinterklaascadeau. Het gaat over hoe leidinggevenden de psychologische veiligheid in bedrijven kunnen vergroten. Iets waar organisaties en medewerkers baat bij zullen hebben, en zeker introverte professionals.
Het onvoldoende ‘zichtbaar zijn’ van introverte medewerkers wordt nogal eens gezien als iets waar zij individueel aan moeten werken. Nu spelen er zeker persoonlijke factoren mee als een (te) bescheiden houding, of een neiging het te goed te willen doen. Tegelijkertijd opereren we allemaal in een context, die ons kan stimuleren tot effectief gedrag maar ook belemmerend kan werken. Onze baas heeft daarin een centrale rol. In mijn trainingen voor introverte professionals valt dan ook best vaak het woord ‘veiligheid’ als we het hebben over effectief samenwerken.
Edmondson definieert psychologische veiligheid als de overtuiging hebben dat je sociale risico’s kan nemen in een team. Dan zeggen medewerkers wat ze denken en vertellen ze over hun fouten, zonder bang te zijn voor negatieve gevolgen.
Uit haar onderzoek onder 180 teams van Google bleek psychologische veiligheid veruit de belangrijkste succesfactor van het bedrijf te zijn. Op basis van haar bevindingen geeft Edmondson drie tips voor leidinggevenden. Met dank aan Ben Tiggelaar kan ik ze alvast verklappen.
Wat blijkt? De tips sluiten naadloos aan op ervaringen van deelnemers in mijn trainingen. Ze gaan namelijk over het faciliteren van een ieders bijdrage. Ook de bijdrage van teamleden die niet makkelijk het woord nemen, de lat voor zichzelf hoog leggen, die denken dat de ander het wel beter zal weten, die bang zijn iets fout te doen, en die graag doelgericht werken. Laten dat nu net de meer introverte mensen zijn. Grote kans dat juist deze groep mensen goed vertegenwoordigd is bij een bedrijf als Google. Niet meer dan logisch eigenlijk dat de tips zo herkenbaar zijn.
Tip 1. De weg bereiden.
Maak duidelijk wat het doel is en waarom het belangrijk is. Herhaal dit frequent, ook als je denkt dat iedereen dit allang weet. Leg uit dat fouten maken hoort bij leren en nieuwe dingen ondernemen. Onderstreep dat het onmogelijk is iets de eerste keer goed te doen.
Tip 2. Uitnodigen tot participatie.
Neem een bescheiden houding aan. Maak duidelijk dat je niet denkt dat jij alles al weet, benadruk dat het erom gaat dat je er samen van leert. Stel veel vragen aan je team, nodig collega’s uit tot meedenken en tot zich uitspreken. Vraag ‘wat leren we van deze fout?’ in plaats van de ‘schuldvraag’ te stellen. Gebruik ‘spelregels’ voor discussie of brainstorm.
Tip 3. Productief reageren.
Laat merken dat je het belangrijk vindt wat mensen zeggen. Luister aandachtig, bedank mensen voor hun bijdrage. Ga ontspannen om met mensen die iets nieuws leren.
Zou jijzelf graag beter gefaciliteerd worden door je leidinggevende? Dan is De onbevreesde organisatie misschien een leuk Sinterklaascadeau voor jouw baas. Tenzij het voor zo’n spontane actie psychologisch nog te onveilig is…
Bron: Wees niet bang fouten te maken door Ben Tiggelaar.