Persoonlijk contact op het werk: dat loont

teamVoor een succesvolle samenwerking is het belangrijk dat je vertrouwen hebt in elkaar. Dat vertrouwen is er niet zomaar: “Vertrouwen komt te voet en gaat te paard“. Het is een werkwoord: je moet er wel wat voor doen.

Wat kun je doen om vertrouwen op te bouwen? Dat geeft deze formule (J Philipp, Synecticsworld)  mooi weer.

                          vertrouwen = f (geloofwaardigheid)(vertrouwdheid)                                            risico

Geloofwaardigheid gaat over of de mate van competentie die je iemand toedicht. Dit doe je op basis van zijn opleiding en ervaring, vaardigheden en capaciteiten. Vertrouwdheid gaat over de mate van vertrouwelijkheid die er tussen jullie is, de mate waarin je je met iemand verbonden voelt. Vertrouwdheid gaat ook over empathie, de mate waarin je in staat bent je in de ander in te leven, en te begrijpen wat die ander drijft. Bij een hoog risico is er meer geloofwaardigheid en/of vertrouwdheid nodig om voldoende vertrouwen te genereren.

Impact van vertrouwdheid zwaar onderschat
Met de factor geloofwaardigheid zit het meestal wel snor, zeker bij professionals in kennisintensieve organisaties.  Echter, de impact van de factor vertrouwdheid wordt zwaar onderschat. Ook als men al langer met elkaar samenwerkt wil dat niet zeggen dat men vertrouwd is met elkaar. Soms werkt dat juist averechts, je denkt bij voorbaat al dat je het wel weet, immers, na al die jaren…

Er is winst te behalen door te investeren in persoonlijk contact
Dat doe je door daar echt tijd voor uit te trekken en het te zien als het toevoegen van waarde aan je bedrijf. Dat kan op heel veel verschillende manieren. Tijdens het werk, tijdens de pauzes of in aparte bijeenkomsten.

Een simpele en effectieve oefening
Doe de ‘Story of your name’ aan het begin van een teamvergadering. Bij meer dan 10 personen kun je de groep eventueel opsplitsen, afhankelijk van de tijd die je hebt.

The Story of Your Name
Vraag je teamleden iets te vertellen over de achtergrond van zijn of haar familienaam / voornaam / koosnaam, of een anekdote, net wat iemand wil. Reken ca. 2 minuten per persoon. Start zelf als eerste. Laat de spreker kiezen wie de volgende is. Als iemand niets weet te vertellen vraag dan wat diegene zelf van zijn of haar naam vindt.

Het klinkt bijna te simpel om waar te zijn: het resultaat is verrassend. Mensen vinden het leuk, namen zijn zo persoonlijk. Meer tips over hoe je elkaar persoonlijker leert kennen lees je in een volgend artikel. Schrijf je nu in op mijn nieuwsbrief, dan mis je ‘m niet.

Inspiratiebron: K Koppett, Training to imagine

Dit bericht is geplaatst in coaching, communicatie, teambuilding. Bookmark de permalink.